Poradce pro zdravé stravování

Jana Zupková

DSCN7031
0

Jídlo běžců a válečníků aneb jak se dostat rychle do kondice

Ve výživě nejde ani tak  o počet kalorií, jako spíše odkud vezmeme potřebné kalorie, které nám dodají výživu a energii zárověň. Mezi takové potraviny se řadí superpotraviny a jednou  z nich je semínko Chia – dávná potrava starých Aztéků a Inků. Ti si jich natolik vážili, že semínka sloužila i jako platidlo . Není divu – Chia semínka je chránila před dehydratací, dodávala sílu a vytrvalost.

Pojďme se podívat, jak vám Chia mohou pomoci:

  • podporují správnou funkci ledvin, jater, plic, žlučníkuDSCN7032
  • zkvalitňují paměť
  • mají hojivý a protizánětlivý účinek
  • blahodárný vliv na srdce a cévy, buněčné stěny, nervy a imunitu
  • snižují riziko vzniku diabetu 2. typu
  • snižují hladinu LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi

Semena Chia jsou  bohatá na vápník ( 5x více než mléko), minerály- fosfor, zinek, železo, hořčík, draslík, antioxidanty, omega-3 nenasycené kyseliny, které si  tělo neumí vyrobit (více než ve lněných semínkách), bílkoviny, vlákninu a vitamíny řady B,A, C.

Zahánějí pocit hladu, únavy a žízně, podporují peristaltiku střev, kardiovaskulární systém a jsou šetrná  pro diabetiky – tím, že snižují Glykemický index v přidané  potravě. Protože neobsahují lepek, jsou vhodným doplňkem stravy  pro  bezlepkovou dietu. Jsou tedy vhodná i jako podpora pro hubnutí.

Pozor však u osob užívajících léky na ředění krve nebo majících nízký krevní tlak. Právě ty by měly být s konzumací semínek opatrnější. Doporučená denní dávka je cca 15 g.

Když se Chia semínka smísí s vodou, krásně zrosolovatí a tvoří gel, který živí a čistí tělo zevnitř . Gelové konzistence se může využít i při pečení –  mohou nahradit i vejce jako pojivo : 1 vejce = 1 lžíce semínek ve 4 lžících vody.  DSCN7044

Jsou výborné do polévky, jako  nevařený puding, do pečení  např. přidat i do domácího chleba, posypat dezerty, do jogurtů, rýže, kaší apod. Moje oblíbená konzumace je v nápoji typu Smoothie - přidat k mixovanému ovoci  - např. borůvky, banán, jablko, zelený ječmen – barva nevábná, leč  chuť lahodná a naplněná antioxidanty a výživou.

 

Chia semínka  můžete zakoupit v Bio kvalitě u mě za 110 Kč / 200 g DSCN7070

Jana Zupková • 18.8.2015


Previous Post

Next Post

Napsat komentář

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>